Betaalbaar haalbaar maken

Kent u die grap van die man die een huis zocht? Precies. Dat vond hij niet. De woningmarkt is inmiddels op veel plaatsen weer behoorlijk verhit. Het woord bubble wordt her en der alweer gefluisterd. In Amsterdam kamperen mensen die op zoek zijn naar een huis soms weken op een locatie waar de gemeente kavels gaat uitgeven. Om maar de eerste te zijn.

Op nieuwbouwprojecten schrijven zich soms 10 keer meer potentiële kopers in dan er woningen te koop zijn. En ben je een van de gelukkigen die wordt ingeloot, dan moet je dat geluk wel duur betalen. De prijzen in populaire steden stijgen hard en daaraan lijkt nog geen einde te komen. Sterker nog, de prijsstijging breidt zich als een olievlek rond de steden uit. Geen wonder als je bedenkt dat er – zeker op korte termijn – nauwelijks nog locaties in de gewilde steden beschikbaar zijn waar woningen kunnen worden gebouwd. En wat krijg je dan? Precies, die grap van die man die een huis zocht. Dat vond hij niet. Of hij vond wel iets, maar dat was onbetaalbaar. En daar wil ik graag nog even iets langer bij stilstaan. Betaalbaarheid. Dat klinkt nog best sympathiek. Misschien moeten we het hebben over onbetaalbaarheid. Daar spreekt meer urgentie uit. Dat is wat die man van dat huis ervaart. Maar goed, het gaat natuurlijk niet om een semantische discussie. Het gaat om de vraag wat wij bij BPD kunnen doen om onbetaalbaar weer betaalbaar te maken.

Harm Janssen
Harm Jansen is directeur van BPD regio Noord-West en ambassadeur voor het thema Betaalbaarheid
Betaalbaar bij grote aantallen

Ik moest bij dat woord denken aan onze gebiedsontwikkeling Weespersluis. Daar spraken we midden in de crisis af dat 10% van de woningen betaalbaar zou worden. Betaalbaar werd gedefinieerd als € 265.000. Dat leek toen aan de hoge kant voor de noemer betaalbaar. Maar reken maar dat er straks honderden, zo niet duizenden belangstellenden zijn om voor die prijs op die plek een aardig huis te kopen. Zo gek was die afspraak over betaalbaarheid dus nog niet. Het lijkt me een van de mogelijkheden die wij hebben om in grote projecten een bijdrage te leveren aan het vraagstuk van betaalbaar wonen. Op grote aantallen moeten wij in staat zijn om te kunnen differentiëren in programma.

Betaalbaarheid. Dat klinkt nog best sympathiek. Misschien moeten we het hebben over onbetaalbaarheid. Daar spreekt meer urgentie uit
Harm Janssen Bpd Bouwfonds Gebiedsontwikkeling
Harm Janssen
CEO
Mail Harm Janssen

Het gaat om locaties

Dat is overigens niet het enige. Het gaat in de komende tijd ook om locaties. Die betaalbare woningen zullen wel ergens moeten komen. Het is, naast zoeken in onze eigen projecten, ook zoeken naar nieuwe plekken. Daarvoor moeten we al onze kennis en kunde en ons hele netwerk aanspreken. Wij hebben de potentie om opnieuw, zoals in het verleden, met corporaties de samenwerking aan te gaan. Om eenzijdige, verouderde wijken een nieuwe toekomst te geven. Met een goede mix van koop en huur, betaalbaar, middelduur en soms misschien ook wel wat duur. Wij hebben de potentie om te zoeken naar locaties waar nu nog niet gewoond wordt, maar die kunnen worden getransformeerd tot nieuwe woon- en leefgebieden. Waar afnemende bedrijvigheid kan samengaan met het toevoegen van betaalbare woningen. Zo maken we betaalbaar ook haalbaar.

En als dat allemaal makkelijk was, dan was het al geregeld. Dus het zal niet vanzelf gaan. Wij moeten deze handschoen samen met onze partners oppakken. Het zit al 70 jaar in de genen van ons bedrijf. Een betaalbaar huis voor iedereen bereikbaar. We hebben recht van spreken. En daarover spreken is allicht beter dan over die man die een huis zocht. Zijn we meteen van die flauwe grap af!

Op de hoogte blijven van ons werk?